Friday, January 16, 2009

bertunang

dulu, hari ini, esok, kelak, kemudian..........................
berbagai-bagai yang tak dapat nak ditafsirkan lagi dulu, dan sebagainya.......
yang pastinya ujian tetap akan berlaku tak kira siapa dia PERDANA MENTERI , USTAZ dan sebagainya tetap akan menharungi dugaan didalam hidup masing-masing...................... hari ini saya nak berkongsi mengenai pertunangan kawan saya ....... dia akan bertunang pada 31.01.2009..... tarikh nie cantik tapi cuma dihujung bulan..... saya berjumpa dia pada pukul 10.00 malam . dia datang dari putrajaya. ... dia menceritakan kisahnya yang akan bertunang pada hujung bulan januari ini.. si dia ini berkenalan selama 6 tahun...... saya turut ada bersama si dia sewaktu perkenalan mereka dulu...... si dia memulakan cerita dengan barangan yang telah pun dibeli...... agak besar juga belanja kawan saya ni... si dia habis RM6000 untuk membeli cincin 2 bentuk dan hantaran...... pada saya agak besar jumlahnya..... mungkin pada yang lain sedikit...... si dia hampir sepenuhnya menyiapkan hantaran tersebut...... pertunangan ini adalah kerana pihak perempuan ataupun bakal tunangnya telah menyuruh kawan saya untuk masuk meminang kerana ada takut orang lain masuk meminang.... setelah menyediakan kesemua baranngan hantaran..... kawan saya pun memberitahu bakal tunangnya..... happy juga lah kedua-dua pihak kerana mereka akan merapatkan lagi hubungannya ataupun tanda sebelum untuk mereka menikah..... bakal tunangnya bertanyakan.. boleh ke kawan saya duduk atau pindah ke tempatnya di pantai timur..... kerana bakal tunangnya tak mahu meninggalkan kampung halamannya..... kawan saya mengatakan tidak sebab dia ada kareernya sendiri..... jadi bermulalah perang dingin ....... apa yang terjadi mereka telah memutuskan hubungan sebelum bertunang..... senang cerita tak jadilah bertunang...... dan bakal tunangnya pun mengatakan ada orang bakal masuk meminang bulan march akan datang..... sampai disini sahaja ceritanya.... yang pastinya mereka tak jadi bertunang..... mungkin bukan jodoh.... ataupun sedia dirancang..... saya pun tak mahu buruk sangka...... kalau jodoh tak kemana...... ini adalah hakikat dan cerita yang saya nak kongsikan kepada semua....... perkara sebegini sering berlaku walaupun tak semua tapi hampir semua mengalami masalah ini....... apa yang patut kita tahu adalah try to be fair..... perbincangan...... dan membuat keputusan di dalam keadaan kita waras dan telah berfikir......
jika nak bertunang pun boleh tak jadi apatah lagi kalau bernikah besok bercerai ...... jangan jadikan bercerai sebagai perkara yang remeh..... semua ini adalah bermula dari akhlak kita sendiri..... maksud saya adalah didikan agama....... jika kita berpelajaran sekali pun belum tentu akhlak kita bagus tanpa didikan agama yang sempurna...... mungkin kita bijak tapi siapa kita tanpa bantuan ilahi...... sampai disini sahaja ..... untuk yang bertunang jagalah hubungan sampai akad...... yang sedang bercinta pohonlah restu ibubapa..... tanpa mereka kita tak wujud di dunia.... yang telah pun akad jalankan tangungjawab bersama-sama.... sekian

7 comments:

::SRISUFI:: said...

salam en.omar

dah balik sekolah lum nih...

pakai uniform kaler apa harini???

aduhai...entri tunang lak kali ni...mendalam maksud tu...

insyaAllah...jika seperti lagu IMPIAN KASIH yg sri terima dr email tu..ukhuwah dijaga tanpaa langgar batas syariat pasti kekal.


amin


***awk bertunang diam2 eh...???

krengge said...

assalamu qoblal kalam.

hensem boy! pokaba? lamo kito tak besuo muko..

tanam pinang rapat-rapat,
agar puyuh tak dapat lari,
kupinang-pinang tak dapat-dapat,
kupujuk-pujuk ku bawak "lori"..

itu pantun dulu2 dik! jangan kau ikut pulak..

apa2 hal call k!

My PhD Journey... 2008 - 2011 said...

kisah sapa ni dik..? mcm pernah dengar je cerita ni cuma tukar watak n situasi je.. sabo je la..!! yg baik bagi kita mungkin buruk di sisi Allah maka didudukkan perkara itu sedemikian rupa kerana sifatNya yang Maha ADIL dlm semua perkara.. berhadapan dgn situasi ini, redho adalah penawar yang paling mujarab..

My PhD World... 2008 - 2011 said...

Fatimah & Ali ada bgtai dia org ada buka blok pak su ni beberapa kali, rata2 dia org jelajah.. each of them are allocated 1/2 hour daily for internet session in the house after school.. they have their own blog too but I never allow them to publish it to the public since there is no absolute reason of doing that.. baru hari ni ada ruang unt klong baca sikit2 blog adik.. ok, keep it up & keep in touch..

My PhD World... 2008 - 2011 said...

Salam untuk ahli keluarga kita yang pernah bertunang & selamat ke jinjang pelamin.. Mak & Ayah, Jimie & Ina dan Ummi & Mizan.. moga diberkati & dirahmati selagi hayat dikandung badan.. al-fatihah untuk Arwah Angah yang tidak melalui semua itu.. Rindu Haziq & tak sabar tunggu bakal anak saudara kedua dari satu2nya adik ipar perempuan yang sentiasa dekat di hati...

muhammad ali haidar said...

waa best la baca blog pak su. pak su datang la sini boleh main snowball dengan Ali luar tu snow lebat.

MuScLEgAiN said...

alooo mana nak masuk blog nie... tak dapek pun...