Sunday, October 5, 2008

perjalanan r a y a...

jelebu-bahau-gemas-segamat-labis-ayer hitam-kluang-kulai-skudai-batu pahat-tampin-lubuk cina-seremban-shah alam........

alhamdulillah perjalanan raya pada tahun ini amat jauh.... maklumlah setelah sekian lama tak berhari raya.... lama-lama... bermula dari jelebu agak pagi... terus ke pekan bahau.. berjumpa bapa saudara... agak terkejut sebab dah terlalu lama tak beraya bersama... dengan menunggang honda ex5 class 1 ... memang agak mencabar dan membawa beg 45+10.. kali nie nak cuba beraya di sebelah selatan sahaja.... dulu dari n.sembilan ke pantai timur . slps tue n.sembilan ke utara... inilah kali pertama ke selatan... banyak jugak pengalaman ingin dikongsikan bersama semua blogawan... bermulanya di ayer hitam... semasa saya menunggang motosikal saya.. jalan agak sibuk.. maklumlah hari raya.... keadaan hujan dalam 15 minit lebih kurang... tetapi tetap meneruskan perjalanan ,tidak ada masaalah kerana brg2 dah dibungkus dengan plastik... urm... itu semua belajar semasa 'incredible camp' .. semasa di ayer hitam keadaan jalan licin saya berada di lorong yang tak lah berapa selesa... maklumlah johor nie jalan nya lurus je... tak seperti negeri sembilan.... tidak berapa jauh kelihatan seorang pakcik sedang menunggang motor ex5 class.. agak perlahan... tiba-tiba ada sebiji kereta nissan sunny agak biru warnannya... memandu dalam kelajuan yang bahaya... keadaan jalan yang licin boleh menyebabkan berlakunya kemalangan... dengan selambanya kereta nissan tue mencilok... wah2... hebat... tapi malangnnya terkena pakcik tue.... sya berada dalam 300 m dari mangsa.... tak lah kuat... tapi motor tue bukan macam kereta kebal.. dan tuannya bukan robot... pakcik tue terjatuh.. saya pun meluru kearah kereta tersebut dan menahan mereka ... kemudian pusing kearah pakcik tersebut... yang sedihnya muka pakcik tue sedang menahan kesakitan.. hanya mimik muka... setelah saya perhatikan betul2 rupanya ada darah pada kaki pakcik tue... dia tak luka... bila dia selak je seluar dia... haaa... ya allah patah.... astagfirullah.... lailahailallah.... tuan kereta pun ada sekali tapi dalam keadaan menggigil... saya tak marah pun... apa lagi hubungilah kecemasan,... tak lama kemudian ambulans pun sampai... semasa saya melihat keadaan pakcik tue air mata saya meleleh .... siapa tak sedih... umur pakcik tue lingkungan 68tahun .... abang yang bawa kereta tue agak sya dalam 37 tahun..... ok la ambulans sampai ... tapi sya naik kereta abg tue dan pergi ke hospital,,.... abang tue cakap dengan saya menggigil2... yelah orang dah salah... sampai di hospital haaa... anak dia dah tunggu,,.. apa lagi terus dia tanya.... abg tue mengakulah... nasib baik dia tumbuk tak kena... penat laa nak redakan.... maklumlah saya nie tinggi sangat... setelah ditenangkan keadaan barulah boleh bercerita.... tapi kesian kat pakcik tue... cerita selanjutnya tak diketahui sbb saya meneruskan perjalanan... abg tue hantar kat tempat motor saya... tapi saya beraya semua rumah bapa saudara tak lupa kawan2 uitm ... yang bestnya tanya pasal sejarah mereka yang dah berumur... bagaimana perkembangan hidup... 13 mei... ada yang pernah menjadi rela masa inggeris menakluki tanah melayu... nie nak cerita sikit... tokjanggut ada pejuang yang amat dikenali... pada masa inggeris komunis adalah melayu juga.... pakcik saya nie jadi rela di gunung datuk... masa tue tok janggut dan orang2nya berada di dalam kawasan gunung datuk.... pakcik saya nie macam askar juga la lebih kurang... dan kumpulan tok janggut di gelar komunis katanya... askar inggeris telah pun mengepung kawasan gunung datuk... dan mencari kumpulan tok janggut.. tapi yang peliknya tak jumpa... dan mereka keluar dan menyuruh askar melayu untuk mencari... askar melayu hanya jumpa 2 org sahaja... seorang lelaki dan seorang perempuan.. dia tak ingat nama... tapi pakcik saya dia nampak tempat tok jaggut bertapa pada masa tue.. org nya takda hanya 2 org sahaja yang ada... urm mana agak nya mereka... apakah mereka boleh hilangkan diri.... ramai yang tak percaya.. tapi tok janggut dan orang2 nya telah hilang tapi tak tau kemana... pakcik saya kata hanya kesan pertapaan sahaja yang ada... tapi sekarang dah tiada... cerita ni menunjukan betapa hebatnya orang melayu.. ramai pendekar pada waktu tue... selepas kisah tok janggut ramai yang telah menuntut ilmu kebatinan dan persilatan kebanyakkan mereka menuntut silat cekak.. .... ADAKAH ANDA PERCAYA WUJUDNYA ILMU BATIN.. BOLEH HILANGKAN DIRI?... .. kuasa allah... adakah anda percaya kewujudannya...? tepuk dada tanya selera... sampai disini saja... masih da lagi kisah-kisah yang boleh dikongsikan bersama... insyallah saya akan kongsikan serba sedikit apa yang saya tahu... dan saya dengar...

6 comments:

izha1710 said...

woi............
bagus tol ek mate ko.............
300KM...........
ko dh leh nmpk ek...........
ilmu per ko pkai ek..............
kikikikiki

uMmI_07 said...

tau xpe..tajam btl pnglihatan ko..ajar lah aku..hahaa..

tehah said...

mar ko agk2 ar nk menipu...mne bleh nampak sey klu 300km...ko biar betik bro..hehehehehehe

tehah said...

mmg bagus gak ko nie..lain kali klu ko kne lah gayut bro..

perjalanan said...

slmt hari raya bro...
mntk maaf bnyk2...halalkn mkn minum aku...snang2 dtg la ke rumah beraya...


salam perjalanan...

tehah said...

bro tlg ajr ak dot nk cari soalan past year..ak dah cari tp x jmpe...tlg larrrr..huhuuhuh