Tuesday, October 7, 2008

sambungan lemang panas... 250 batang

BULUH+DAUN PISANG+PULUT+SANTAN=LEMANG
ish2.. tak sangka betul macam tue sekali jadinya...

















antara-antara proses menghasilkan lemang.... agak seni kerja menhasilkan lemang nie...

dalam menghasilkan lemang keadaan bara mesti berada dalam baik dan stabil..

api tidak terlalu dekat dengan lemang kerana takut hangit lemang.........

keadaan api yang baik dan bara menentukan janka masa lemang untuk siap dimasak...

untuk semua blogawan sekelian inilah serba sedikit yang boleh dikongsikan dari mulanya cerita membuat lemang.... jadi jika kita tak tahu bertanya supaya tak sesat jalan... kalu tak tau buat lemang kita sama-sama belajar takut kalau ada yang masukan beras dalam lemang... huhuhu....

bukan perkara mainan untuk kita ketawa... tapi hakikat kerana ada yang bertanya .. "dalam lemang letak beras ker? huhuhu.... aper pun lemang menjadi satu tradisi masyarakat melayu bila berhari raya... dodol... dal pelbagai lagi.... dimasa memasak lemang ada yang buat pertunjukan memijak bara api.... urm... tak pernah tengok .. takper .. tapi boleh cari... ada lagi pewaris-pewarisnya.... selamat melayari blogspot omar.. thank..

6 comments:

MRS STEPHEN?? said...

bagus la omar ni...jom la kte wat jamuan raye ngan mbr2..leh omar ajo sume bt lemang kan lagi meriah...

NahWaL said...

hai,thanks for reading.ramai kawan awak kat blog ye?mesti orangnya baik hati.do drop by.

~wani m~ said...

beznye lemang..=D

Global Excellent Marketing Sdn Bhd said...

GLOBAL EXCELLENT MARKETING SDN BHD.Perunding Industri Sarang Burung Layang -layang (walet /walit), Pakarekabentuk Rumah Burung Layang -layang (walet /walit). www.gem.tl.my

yaya said...

i luv 'kepala lemang'...tp x pandai la nk buat..neway, nk try cari la sape lg pewaris2 yg wat lemang sambil leh pijak2 bara api...interesting jek!

Izkristal said...

wah cik Adam bergaya dengan lomang ehh...tak merocik ko air liur si shidee kek dlm santan tu?