Thursday, October 30, 2008

dunia umpama neraka hidup ibarat layang-layang

mana nak dapat ayat macam tue.... senang je cantumkan kesemua huruf depan...
sebenarnya hidup kita nie penuh bermakna tapi kita tak sedar dan tidak cuba ambil tahu..
dah lama tak update blog sendiri... sebabnya sendiri cari masalah.. nak salah kan orang lain memang tak patut... belajar dari kesilapan sendiri amat memberi seribu makna dalam hidup ini...
dunia ini hanyalah sementara sahaja... jadi berusaha untuk mendapatkan yang ada di dunia... dan tidak lupa akhiratnya..... bila diberi kebebasan lupa akan diri sendiri... tanpa persediaan yang rapi manakan kita dapat rasa manisnya.... saya sendiri terasa diri ini dah terlalu manja sangat..... padahal banyak masa dah terabai... mana nak cari kesedaran kalau tak terhantuk... inilah dia insan yang bergelar manusia... ada satu cerita nak dikongsikan bersama... certanya seorang yang pemuda remaja memulakan kehidupannya... dia keluar dari kampung dan berhijrah ke bandar untuk meneruskan hidupnya selepas tamat sijil penilaian malaysia... bekerjala dia sebagai seorang penjaga pam minyak..... dan malamnya sebagai housekeeping di hotel yang berdekatan.... hidupnya hanyalah untuk melihat bagaimana indahnya memiliki wang yang banyak ..... banyak pada usia mudanya.... selepas 2 bulan bekerja alhamdulillah dia dapat merasakan bagsnya kalau duit banyak.... dalam usia yang muda dia tak pernah terfikir untuk menyimpan tapi hanya tahu menghabiskan duit dengan berjalan ke serata tempat.... kelantan ... penang... kedah.... perak... terengganu.... bagi dirinya bukan minat sangat pada travel tapi hanyalah merasakan apakah perbezaan budaya yang di khabarkan sewaktu sekolah.... indah rupanya khabar yang telah disampaikan cikgu dia.... setiap negeri yang beliau sampai loghat pun tak sama dan sambutan pun berlainan..... itulah kepuasan diri remaja yang berusia 18 tahun ini.... setelah bekerja berhempas pulas dia tidak lupa akan dirinya untuk menjadi seorang yang terpelajar.... jadi dia melanjutkan pelajarannya didalam bidang kejuruteraan telekomunikasi.... semangat berkobar dia amat dikagumi oleh kawan-kawan..... seorang yang petah berkata-kata... berani dan bersemangat..... dalam usaha dia meneruskan pelajaran .... dia merasakan dia perlu bekerja untuk mendapatkan duit tambahan...... dia telah berjaya mendapatkan kerja sambilan di sebuah kilang yang berdekatan dengan tempat mencari ilmunya.... pendapatnya dia nak rasa duit belanja sedikit .. jika ada lebih boleh la berjalan-jalan...... gajinya 12 jam bekerja RM40 sahaja.... pada asalnya tidak lah hari2 ..... tapi semakin lama semakin rajin.... semangatnya untuk memiliki wang sakunya sendiri sangat kuat sejak dari bangku sekolah.... semasa di bangku sekolah dia bekerja cuci pinggan di dewan makan sekolah.... hanya untuk beberapa rggt sahaja.. dulu dia bersekolah di sebuah sekolah berasrama penuh agama.... begitulah jiwanya pada zaman yang boleh dikatakan maju juga kerana didalam lingkungan tahun...2000..... pada masa itu heboh dengan Y2K.... tapi sebenarnya hanyalah mainan shaja untuk keuntungan tertentu.... dia seorang yang rajin ke pondok ketika cuti persekolahannya.... belajar kitab lama adalah minat beliau pada ketika itu.... begitulah serba sedikit ketika di bangku sekolah..... sekarang entah mana lah pondoknya dulu.... tapi masih lagi pergi dan melawat tuan guru dia..... setelah bekerja berhempas pulas... dapat dia simpan duit yang banyak.... pandai la juga dia berdikit untuk berbelanja.... dalam masa yang sama dia telah pun membeli motosikal kegemarannya haaa RXZ.... bagus kata dia.... puas la hati dia .... dia pun tak pernah hilang minatnya dalam travel.... dia pun ke s'pore... untuk makan angin.... habislah semester pertama begelar student.... dia nie bagus belajar .... masuklah semester kedua..... semasa semester ke-2 dia terjumpalah buah hati untuk dirinya..... nie namanya cinta monyet..... bermulalah babak cinta buta yang tak tahu apa si dia nie.... tak nampak tanah kalau berjalan dah..... dia berkenalan dengan si mek kelantan.... alahai comelnya..... suka lah hatinya maklumlah tak pernah ada buah hati sebelum nie.... orang kata cinta pertama.... first love alamak..... dia masih lagi rajin bekerja.... pada suatu hari dia dapat tahu yang si mek nie keluar dengan orang lain katanya sepupu.... tapi tak lah bodoh si dia nie.... cekap juga lah.... suatu hari dia tak pergi kerja dan mengintai si mek kesayangannya.... alangkah terkejut dia nie.... si mek pegang-pegang tangan dengan sepupu main tampar-tampar lagi..... allahhuakhbar...... sakit hati si dia.... kecewa tak terkata.... dia terus menjauhkan diri dari si mek nie.... dengan hati yang pasrah.... tapi dia nie tak kuat juga hatinya .... kalah juga dengan perempuan ..... ish2 malulah.... itu menunjukan betapa sayangnnya dia kat si mek nie.... yang tak sedapnyanya sampai ganggu pelajaran dia ini... tak pergi kelas..... tak kerja..... ish2..... kesian... kecil hati si dia.... ada orang kata dayus... tapi nak buat macam mana manusia tak samakan ... kesian lah kat si dia nie...... yang malangnya dpat surat di berhentikan belajar...... ish.... nie namanya dah jatuh ditimpa tangga..... apalah yang si dia nie nak tak tau.... bermulalah zaman kehancuran dia.... dia mula melibatkan diri dengan lumba haram sebagai punca kewangan.... terlibat dengan gangtser yang berada di lembah klang.... ish kesian pada si dia apalah nak jadi.... dia terlalu pasrah dah tidak dapat menerima kenyataan.... bagu si dia nie.... setia tapi tak bertempat.... teruknya si mek tue..... sampai lah satu tahap dia dipanggil oleh abangnya untuk pulanh ke pekan.... dia pun tak menolak kerana dia dah terasa yang dirinya dah tersasar jauh.... sampai di pekan dia... diarahkan hanya duduk di ofis abgnya.... senag cerita lepak lah.... dia akur dengan abgnya ... kerana dia nie amat menghormati adik beradik sendiri..... abgnya.... tak mengarahkan untuk buat apa-apa kerja selain hanya duduk tidur makan saja..... bosan juga dia rasa.... sampai sebulan lamanya..... suatu hari abgnya bawa si dia untuk beli baju.... baju si dia adui ai kusut masai... tak hensem pula ...... kesian nasib si dia..... abgnya belikan baju kemeja untuk si dia dan seluar...... betapa sayangnya abg pada adik..... si dia.... hanya menurt sahaja..... bermulalah episod dan hidup barunya setelah memakai satu sut baju kemja dan seluar yang kemas dengan tai sekali...... barulah nampak segak.... dengan potongan rambut yang baru..... bulan pertama untuk dia memulakan kerja...... kerja pertamanya hanya hantar invois ke slah sebuah institusi kerajaan.... si dia memulakan semangat baru dengan penuh cemerlang alahai kerja senang..... setelah seminggu dia diarahkan untuk berjumpa dato' ahmad salah seorang pengarah ...... untuk memberi penjelasan mengenai projek yang bakal dijalankan.... projek pembersihan sekolah dan membaik pulih tandas..... nilainya RM350k.... eh terkejut si dia..... kenapa aku yang kena dalam hatinya..... betapa percaya abg si dia terhadapnya..... semangat yang ada di dalam diri dia membuatkan dia kuat dan kental kembali seperti dulu..... dia pun terus ke institusi kerajaan tersebut untuk meneruskan agenda dia..... berjumpalah dengan dato' tersebut.... kepetahan nya dalam bercakap membuat kan dato' tertarik dan terus meluluskan projek tersebut.... itulah yang si dia tak sedar dalam hidupnya.... masih tertanya2.... tapi kenyakinan di dlam diri sangat kuat dan semakin hari semakin kuat..... sehingga lah si dia terfikir untuk membuka perniagaannya sendiri.... si dia pun berjumpa lah dengan abgnya dan memaklumkan hasrat hatinya...... abgnya memang dah tahu akan kebolahan si dia cuma tak mahu menerangkan dengan hasrat si dia belajar dan belajar.... atas semgat yang waja.... si dia di beri peluang untuk membuka syarikat percetakan pad asalnya hanyalah dengan menjadi orang tengah shaja sebab si dia tidak ada mesinnya sendiri.... sekali lagi si dia berjaya membuat kejutan yang agak besar pada dirinya.... dia hari-hari belajar nama kertas... jenis kain.... harga pasaran.... kecekapan nya sesuai pada tempatnya....... bermula dengan sekolah si dia sendiri hinggalah ke peringkat institusi kerajaan yang kecil dan besar..... berjaya dan terus berjaya itulah usaha si dia yang gigih.... si dia berjaya membeli mesin percetakan nya yang sendiri yang hanyalah mesin yang lama sahaja..... suatu pagi ketika si dia bangun dari tidur si dia diarahkan oleh abgnya untuk ke pejabat kerajaan dan membincangkan mengenai penghantaran pelajar ke mesir dan jordan.... si dia pergi dengan penuh bersemangat.... si dia mempunyai ramai kawan yang dah berjaya melanjutkan pelajaran ke sana semasa di pondok dulu.......... perbincangan tersebut berjaya dan bermulahah projek baru abgnya..... si dia diarahkan untuk bersiap dari segi visa.... ish pelik la si dia.... aku kena pergi ker... kata hati kecilnya.... sememangnya ya jawapannnya.... berangkatlah si dia ke jordan.... bersama-sama 50 org student .... yang terbaiknya si dia nie rupanya pandai cakap bahasa arab skit2.... ish dashyat rupanya.... pelajar yang pergi bersama pun terkejut juga sebab si dia kelihatan muda..... berjumpalah dengan arab jordan yang bernama marwan....dan kawannya untuk menyelesaikan student sehinggalah ke penempatan.... pelajaran baru buat si dia..... dan seterusnya ke mesir... setelah selesai pulanglah si dia.... dan si dia terasa yang dia boleh bertambahlah keyakinan si dia.... setelah pulang si dia di hantar ke mekah, madinah , jeddah,dubai..... ish dasyatlah rezeki murah orang kata....., si dia belajar dan terus belajar.... tugas pertama si dia membawa orang pergi umrah..... ish boleh ker mat rempit nie buat.... genggam bara biar sampai jadi arang....... tidak ada yang mustahil di dalam hidup nie..... setelah tugas segala tugas pulanglah si dia ke tanahair dan meneruskan agenda dan perniaagaannya..... tapi malang tak berbau.... usia yang muda dan masih muda dalam kencah perniagaan si dia gagal kerana unsur-unsrur penipuan .... itulah cabaran perniagaan..... selalunya orang yang jutawan ini pakar helah besar pusingnya pandai tembelangnya.... gagal lah si dia .... setelah beberapa lama abgnya mengalami perkara yang lebih dasyat lagi...... hilanglah segalanya.... abgnya tak pasrah dan terus memulakan yang baru.... si dia telah membawa diri ke kuala lumpur..... kecewalah si dia.... dia merasakan dirinya terlalu bodoh ... kekecewaaan membuatkan si dia tidak mahu berusaha lagi..... mulalah episod baru si dia..... hidup di kuala lumpur bekerjalah sebagai stor keeper.... ish.... semangat kerja yang si dia ada masih tebal.... duiat bukanlah raja kepada kita tapi kehendak dan keperluan kita menyebabkan kita bertungkus lumus mencarinya..... setelah 2 bulan si dia mencari alternatif lain... si dia mencuba pelbagai temuduga dengan membawa Sijil Pelajaran Malaysia.... sehinggalah si dia berjumpa seorang insan yang baik bernama Faisal..... bermulah kerja baru si dia yang melibatkan marketing and harworking you get more..... setelah beberapa tahun bekerja di dalam bidangnya si dia pun teringin sambung belajar kerana terasa susah kalu kerja swasta walaupun gaji si dia agak besar baginya tapi si dia telah berjumpa dengan rakan-rakan yang educated.... jadi si dia sambung lah belajar di sebuah IPTA.... adakah si dia akan berjaya ..... adakah si dia berjaya mengharungi pembelajarannya.... mungkin si dia perlukan bimbingan dari rakn taulan ..... berakhirlah cerita si dia..... cerita ini tidak ada melibat yang hidup ataupun mati.... ini pengalaman si dia..... semoga si dia berjaya di dalam hidupnya kelak..........

'sesungguhnya hati ini akan berkarat sebagaimana besi bkarat apabila terkena air. bila Nabi saw ditanya apa penggilapnya, Baginda saw bersabda banyak kan ingat kepada maut dan baca al Quran'' - hadis riwayat Baihaqi...

6 comments:

KASIH_SRISUFI said...

Dalam diari seorang pejuang, tiada masalah yang tidak merumitkan, ujian yang melemahkan, dugaan yang menyusahkan. Bahkan itu semua dijadikan batu loncatan untuk lebih hebat. Mereka tepu dengan dugaan, Cuma sesekali air mata merembes menerjah pipi, lambang kekerdilan kudrat hamba. Berdepan dengan 'belaian' Pencipta. Sebagai tanda ingatanNya.

kaoru kasuga mizutani said...

Allah turunkan ujian pada hambaNya dan Dia tahu kemampuan hambaNya.. Dia x kan turunkan ujian yang x mampu dharungi hambaNya.. pcayala.. Allahuakbar!!~

1)blaja kat uitm shah alam ke skang..?

2)kesah itu kesah benar siapa..??

amiRAzlin said...

salam...boleh tau sapa ni??

MuScLEgAiN said...

cerita nie adalah cerita seorang hamba allah... ... tajuknya si dia yang gigih dengan rintangannya... SIAPAKAH SI DIA?... tunggu episod seterusnya....

sofeya kadeja said...

bukan tak mahu ke shah alam...memang hari ni hari terakhir fEya mengajar.tapi hari ni juga fEya dah minta tlg kawan carikan kerja di salah sebuah hotel di sini.bukan apa,fEya rasa serba tak kena hidup ni kalau hanya duduk di rumah.sejak fEya selesai exam sebelum grad hari tu pun,fEya dah mula bekerja.jadi fEya tak biasa hanya duduk diam tanpa melakukan kerja.insyaAllah,lebih rezeki fEya bulan12 nanti,fEya ke shah alam ok...

NahWaL said...

panjangnya cerita...kesimpulannya jangan putus asa..

rasanya tulisan kamu terlalu gelap.mungkin boleh ditulis dengan warna puteh?backgroundnya aja udah hitam..cuma cadangan..