Tuesday, September 23, 2008

MY HOMETOWN







INILAH ADALAH SEBERAPE GAMBAR YANG BOLEH DIKONGSIKAN BERSAMA..
Berasal dari Felda Pasoh Satu.......................................................................
jika anda nak tahu sejarah pembukaan Felda tontonilah filem Bilut..
antara cerita yang banyak menceritakan sejarah pembukaan Felda dan tempat pertama wujudnya Felda.. memang menyayat hati tapi Felda Pasoh telah pun siap perumahannya.. tapi masih ada serba sedikit sejarahnya.. Gajah, Harimau, dan binatang lain tidak asing pada orang di Felda Pasoh Satu... kerana ianya berhampiran dengan hutan simpan.. kawasan kebun peneroka ada yang berhampiran dengan hutan simpan.. memang menakutkan sebab kawasan hutan yang belukar sangat.. kalau ada yang berani nahas sebab belum ada yang berani teroka mungkin saya dan rakan-rakan dulu pernah teroka sikit je.. ayah saya berasal dari kuala linggi.. mak berasal dari Batang Rokan.. selepas mereka berkahwin mereka pindah ke Felda Pasoh satu dengan menaiki basikal.. sewaktu saya menceritakan amat sedih sebab betapa susahnya mereka dahulu... tapi adakah saya sedar... hinggalah sekarang Felda Pasoh Satu semakin maju mengikut era pembangunan.. ada tempat main Futsal.. Dewan orang ramai.. dan pelbagai lagi kemudahan yang telah disediakan... dalam kawasan Felda terdiri dari pelbagai peneroka yang datang dari negeri yang berbeza ada dari kelantan, johor,terengganu,Kedah, dalam Negeri Sembilan sendiri... gambar diatas adalah yang terbaru sekali... dimana jalan sedang dibaiki oleh kerajaan.. masjid pun sama .. untuk persediaan hari raya.. keadaan untuk menjelang hari raya amat dirasai kalau pulang ke kampung.. aktiviti peneroka mereka akan membersihkan kebun masing, bagi peneroka yang tidak menyerahkan semula kepada Felda.. yang menyerahkan kepada Felda MAKAN GAJI jer... untuk memetik buat sawit mereka lakukan 10 hari sekali... bagi yang tanah subur atau mereka panggil tanah bulan... kerja memetik, menolak, dan mengangkat buah sawit ya allah susah .. sebab buah swit yang dah besar beratnya mencapai 20kg sebiji... bayangkan ada 190biji.. memang keluar keringat susah.. harga sawit sekarang tidak menentu sebab harga minyak dunia jatuh... agak sedih juga sebab mereka akan berhari raya... tapi hakikat tetap hakikat... jadi mereka buatlah kerja lain seperti berniaga di bulan ramadhan.. ada yang berniaga di pasar malam ... pernah saya kerja di pasar malam sewaktu sekolah dulu... apa yang best minum air teh baru 60sen je.. ada yang mengambil upah naikan buah kedalam lori memang susah kalau tersalah cara boleh tercabut bahu.. kebanyakan peneroka berusia 65 keatas... sekarang ramai yang telah kerahmatullah kebayankan kebun mereka diambil alih oleh anak mereka ... al-fatihah untuk mereka yang telah pergi.. disini ada satu cerita untuk dikongsikan kepada pembaca budiman.. masa tahun2003 saya telah ke Jordan untuk membawa orang menunaikan UMrah. saya hanyalah berperanan sebagai muttawwif... apa yang membuatkan saya tidak lupa sampai sekarang... ceritanya semasa turun di lapangan terbang Alia Jordan.. bersama-sama dengan saya ada lebih kurang 60 orang dari pelbagai golongan... apa yang menyedihkan ada seorang hamba Allah nie memang dia orang berada.. dia tanya pada saya macam-macam.. sampai satu soalan dia tanya "kamu berasal dari mana" saya jawablah."Felda Pasoh Satu Tuan".. apa yang memeranjatkan saya dia jawab "ohhhh.... Felda..." saya rasa satu tamparan kepada diri saya.. tapi allah menyebelahi saya.. lagi hebat besok ada lagi group mereka sebab mereka datang berkeluarga.. semua pandang sinis dan cakap dalam bahasa inggeris.. "this guy from felda.. can he bring us to makkah.." sampai sekarang saya tak pernah lupa.. kalu nak dikongsikan banyak lagi... tetapi busuk ker,, kotor ker,,, menyusahkan ker... teruk sangat ker .. orang Felda seperti kami... saya takkan lupa perkara tamparan yang terhebat ... apakah sikap orang melayu ni... ada yang teruk semasa harga sawit melambung orang Felda pun gembira dan kecoh la masa tue.. masa tue saya bekerja sebagai trainer.. ada hamba allah nie dengan bagusnya dia cakap " orang Felda tak pegang duit banyak..." memang hangat sya pada waktu tue.. dia seorang ahli politik... bukan nak marah tapi saya ada maruah.. saya pun bersuara kepada beliau.. dan menyatakan yang saya tidak puas hati.. setelah saya bertukar pendapat adalah perubahan sikit pada raut wajah beliau.. pada saya, saya tak takut pun .. saya ada maruah... akibat dari kes tue sampai sekarang beliau baik juga lah dengan saya... tapi tak pernah saya tak perjuangkan Felda... beliau sentiasa bagi kata-kata yang bersemangat .. dan telah pun datang ke Felda Pasoh untuk memberi sedikit ucapan... tapi apa yang saya nak cerita adalah cuma coretan saya... yang mana kita mesti perjuangkan yang hak.. hak kita... hak tanahair.. hak bersuara.. hak maruah melayu kita.... tapi orang tak pandang kalau kita nie bukan yang berjaya madsudnya cakap kosong.. cakap pada zaman sekarang mesti ada pangkat. kuasa. darjat.. bukan saya nak darjat tapi saya mahukan orang faham mengenai FELDA. jadi salah satu sebab saya sambung belajar .. kerana saya nak majukan diri saya.. saya nak hak saya.. saya nak orang tahu bahawa FELDA kan unite for succes... WE have a lot of FElda in Malaysia... insyallah ada rezeki bolah kedepan suatu hari nanti.... banyak benda yang nak dikongsikan... tapi cukup setakat ini... apa yang berlaku dah pun berlaku dan berlalu.. apa yang dihadapan adalah kerana diri kita... Majukah Kita... Berpuakkah kita... bersatukah kita... harapan saya dapat menghabiskan pelajaran saya sampai ke tangga yang teratas... insyaallah.. berjayanya kerana teguran dan tunjuk ajar... jika ada teguran silalah tegur.. hulurkan kata-kata anda untuk semangat diri ini tidak pudar selamanya..........................














4 comments:

tehah said...

letih ak bace cte ko nieeee....x larat dot

DaNGER-MaN said...

perh...
ptutulh abg ni muscle bngkak2...
bnyk angkt sawit nie...
abg mmg kuat laaa...
mnt sy kt muscle abg...
mmg lyak la abg jd MR ASEAN....
hdup OMAR!!!!

MuScLEgAiN said...

tapi itulah serba sedikit.... nak tau lebih lanjut tunggu masa cuti... thank untuk kawan-kawan yang sudi dengar dan baca.... urm ...

manje said...

memang touching arr cite u.bkn ape,my hometown pun kat pasoh 1 gak..so,sama2 la kita perjuangkannya..good luck!!!MANJE84